Troszkę dziwi mimo wszystko że urzędnicy nadal mają problem z odróżnieniem konfliktu interesów zamawiającego z wykonawcą – sprawy nie załatwią żadne zmiany przepisów – to kwestia mentalności, profesjonalizmu i odpowiedzialności.

Fragment komunikatu NIK nt kontroli w jednym z Oddziałów GDDKiA

W blisko 70 proc. rozstrzygniętych przetargów warunki udziału w prowadzonych postępowaniach sformułowano w taki sposób, żeby ograniczyć krąg potencjalnych wykonawców. W konsekwencji naruszano jedną z podstawowych zasad Prawa zamówień publicznych – zasadę zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

NIK ma również poważne zastrzeżenia związane z weryfikacją ofert złożonych  w przetargach. W przygotowaniu siedmiu przetargów, a następnie w nadzorowaniu ich realizacji i rozliczaniu zawartych w ich wyniku umów,  uczestniczyli pracownicy Oddziału, którzy byli powiązani rodzinnie z  wykonawcami zleconych usług. Powodowało to oczywisty konflikt interesów. Ponadto w czterech przetargach nie wyłączono pracowników Oddziału z postępowania mimo, że wcześniej pracowali oni na rzecz oferentów.

 

cały raport dostępny pod adresem:

http://www.nik.gov.pl/kontrole/wyniki-kontroli-nik/pobierz,lol~s_14_002_201411250849541416905394~id0~01,typ,kj.pdf