Opublikowano projekt nowego rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym.

 

Poniżej najważniejsze zmiany:

 

W § 2 pkt 1 została zdefiniowana cena jednostkowa, przez którą rozumie się sumę kosztów bezpośredniej robocizny, materiałów i pracy sprzętu oraz kosztów pośrednich i zysku, wyliczoną na jednostkę przedmiarową robót podstawowych. Cenę materiałów stanowi cena ich nabycia łącznie z kosztami zakupu (§ 6 ust. 3). Koszt pracy sprzętu to w szczególności koszt wynajęcia sprzętu niezbędnego do wykonania określonych robót, koszty środków transportu technologicznego. Koszty pośrednie zostały zdefiniowane w § 2 pkt 4. Zasady obliczania zysku kalkulacyjnego zawarte zostały w § 5 ust. 3. Wymienione elementy należy odnosić do jednostki przedmiarowej robót budowlanych.

Pojęcie ceny jednostkowej używane jest w § 3 rozporządzenia i jest podstawowym elementem służącym obliczeniu wartości kosztorysowej robót. Zasady ustalania cen jednostkowych znajdują szczegółowe rozwinięcie w dalszych przepisach rozporządzenia, w tym w szczególności w § 4 ust. 2. Zasady kalkulacji szczegółowych cen jednostkowych zostały zawarte w § 5.

W § 2 pkt 2 zdefiniowano jednostkowe nakłady rzeczowe, przez które rozumie się nakłady rzeczowe robocizny, materiałów i sprzętu niezbędne do wykonania jednostki przedmiarowej roboty podstawowej. Rozporządzenie posługuje się pojęciem „robót podstawowych”, którego definicja została zawarta w § 2 pkt 7.

W § 2 pkt 4 zawarto definicję kosztów pośrednich, przez które rozumie się składnik kalkulacyjny wartości kosztorysowej, uwzględniający nieujęte w kosztach bezpośrednich koszty zaliczane zgodnie z odrębnymi przepisami do kosztów uzyskania przychodów, w szczególności koszty ogólne budowy oraz koszty zarządu. Koszty ogólne budowy rozumiane są zazwyczaj jako koszty przedsięwzięcia budowlanego, których nie da się przypisać bezpośrednio do żadnej z konkretnych robót. Koszty zarządu związane są natomiast z ogólnym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa wykonawcy

 

W § 2 pkt 6 zawarto definicję przedmiaru robót. Jest to dokument zawierający zestawienie przewidywanych do wykonania robót w kolejności technologicznej ich wykonania, wraz z ich szczegółowym opisem, miejscem wykonania lub wskazaniem podstaw ustalających szczegółowy opis, z wyliczeniem i zestawieniem liczby jednostek miar robót podstawowych oraz wskazaniem podstaw do ustalania cen jednostkowych robót lub jednostkowych nakładów rzeczowych. Zakres i forma przedmiaru robót zostały określone w § 6–10 projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego. Na gruncie niniejszego rozporządzenia pojęcie przedmiaru robót jest kluczowe, gdyż zgodnie z § 3, kosztorys inwestorski opracowuje się metodą kalkulacji uproszczonej, polegającą na obliczeniu wartości kosztorysowej robót objętych przedmiarem robót. Od zakresu przedmiaru robót jest zatem uzależniony w głównej mierze zakres kosztorysu inwestorskiego.

 

Przepis § 3 ust. 1 określa w jaki sposób opracowuje się kosztorys inwestorski. Opracowuje się go metodą kalkulacji uproszczonej, która polega na obliczeniu wartości kosztorysowej robót objętych przedmiarem robót jako sumy iloczynów liczby jednostek przedmiarowych robót podstawowych i ich cen jednostkowych, według wskazanego wzoru. Przy ustalaniu cen jednostkowych nie bierze się pod uwagę podatku od towarów i usług.

 

Ust. 2 w § 4 zawiera uzupełnienie definicji cen jednostkowych o elementy, jakie należy stosować przy ustalaniu cen jednostkowych robót. Są to w kolejności:

1) ceny jednostkowe robót określone na podstawie danych rynkowych, w tym dane z zawartych wcześniej umów lub powszechnie stosowanych aktualnych publikacji,

2) kalkulacje szczegółowe cen jednostkowych.

W § 5 ust. 1 określono sposób kalkulacji szczegółowej ceny jednostkowej. Kalkulacja ta polega na określeniu wartości poszczególnych jednostkowych nakładów rzeczowych (kosztów bezpośrednich) oraz doliczeniu narzutów kosztów pośrednich i zysku, według wskazanego wzoru. Przyjęte rozwiązanie różni się od metody kalkulacji uproszczonej, przyjętej dla obliczania wartości kosztorysowej robót, o której mowa w § 3

W § 5 ust. 3 wyjaśniono sposób obliczania zysku kalkulacyjnego, którym jest iloczyn wskaźnika narzutu zysku i podstawy jego naliczania.

 

W § 7 ust. 1 zostały zawarte wytyczne związane z ustalaniem jednostkowych nakładów rzeczowych. W kolejnych punktach wskazano elementy, jakie muszą zostać uwzględnione przy ustalaniu odpowiednio jednostkowych nakładów rzeczowych robocizny, materiałów i pracy sprzętu. W przypadku robocizny będzie to liczba roboczogodzin dotycząca wszystkich czynności wymienionych w szczegółowych opisach robót podstawowych, powiększona o 5% rezerwę na czynności pomocnicze.

 

W § 7 ust. 2 zawarto wymóg, by godzinowe stawki robocizny kosztorysowej ustalone na podstawie analizy własnej (którą zamawiający powinien stosować w pierwszej kolejności – § 6 ust. 2) obejmowały wszystkie składniki zaliczane do wynagrodzenia oraz koszty pochodne naliczane od wynagrodzeń.

W dalszej części przepisu wprowadzono przykładowy katalog takich składników. Jako przykłady

podano płace zasadnicze, premie regulaminowe, płace dodatkowe, płace uzupełniające, obligatoryjne obciążenia płac i odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

Wprowadzenie przykładowego charakteru wyliczenia uzasadnione jest tym, że w okolicznościach konkretnego zamówienia może zaistnieć konieczność uwzględnienia innego składnika wynagrodzenia, czego nie sposób określić z góry, w zamkniętym katalogu. W takim przypadku składnik taki również powinien zostać przez zamawiającego uwzględniony w godzinowej stawce robocizny ustalonej na podstawie analizy własnej.

 

W § 12 zawarto przepis przejściowy, zgodnie z którym:

do postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2022 r. w zakresie ustalenia wartości zamówienia, stosuje się przepisy dotychczasowe.;

zamawiający, w celu przygotowania lub przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wszczętego po dniu 31 grudnia 2021 r., może korzystać odpowiednio z kosztorysu inwestorskiego albo planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, sporządzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, w przypadku gdy od ich sporządzenia upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy.