Na stronie internetowej RCL opublikowano Projekt ustawy o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, ustawy ‒ Prawo zamówień publicznych oraz ustawy ‒ Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych

Dokument poza zmianami odnoszącymi się stricte do umów koncesji wprowadza także zmiany w zakresie postępowań o zamówienie publiczne.

Jak wynika z uzasadnienia :

 

Mając świadomość odpowiedzialności jaką za sobą niesie wejście w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. nowej ustawy Pzp, projektodawcy tej ustawy nie poprzestali jedynie na pracach związanych z przygotowaniem nowych aktów wykonawczych. Niezwłocznie po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw RP nowej ustawy Pzp przystąpiono do szeregu analiz przepisów pod kątem ich praktycznego zastosowania w przyszłości. Ponadto zorganizowane zostały konferencje i warsztaty szkoleniowe, podczas których wymieniano spostrzeżenia na temat przyszłego zastosowania nowych regulacji w praktyce. Z przeprowadzonych analiz oraz sugestii zamawiających i wykonawców wynika, że zasadne jest wprowadzenie zmian ujętych w art. 2 projektu niniejszej ustawy. Biorąc pod uwagę fakt, że nowa ustawa Pzp nie zaczęła jeszcze obowiązywać, możliwe jest – bez uszczerbku dla uczestników rynku zamówień publicznych – doprecyzowanie niektórych przepisów

 

Zakres zmian :

 

  1. Zamówienia o wartości mniejszej niż progi unijne

Projekt przewiduje doprecyzowanie przepisów nowej procedury, tj. trybu podstawowego. Proponowane zmiany będą miały charakter porządkujący, eliminujący błędne odesłania itp.

Zmiany prowadzą do uporządkowania kolejności regulacji dotyczących procedowania w trybie podstawowym oraz dookreślenie sposobu postępowania z ofertami złożonymi w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu. Generalnie zmiany dotyczą doprecyzowania wariantów nr 2 i 3 postępowania – podczas gdy zasadniczy wariant w jakim będą prowadzone takie postępowania to jednak Wariant 1 (regulacja zbliżona do aktualnego przetargu nieograniczonego w postępowaniu poniżej progów UE)

 

  1. Umowy

Proponuje się trzy zmiany odnoszące się do umów o zamówienie publiczne:

  • przywrócenie dotychczasowego brzmienia art. 142 ust. 1 Pzp, tak aby nie ograniczać zawierania umów w sprawie zamówienia publicznego wyłącznie do 4 lat, ma to przede wszystkim znaczenie przy wieloletnich umowach na roboty budowlane
  • ograniczenie łącznej maksymalnej wysokości kar umownych określanych w umowach w sprawie zamówienia publicznego. Łączna wysokość kar umownych nie mogłaby przekroczyć 20% wartości netto umowy.
  • Waloryzacja wynagrodzenia, w przypadku gdy umowa została zawarta po upływie 180 dni od dnia upływu terminu składania ofert – jeżeli umowa została zawarta po upływie 180 dni od dnia upływu terminu składania ofert początkowym terminem ustalenia zmiany wynagrodzenia jest dzień otwarcia ofert

 

  1. Kontrola UZP

Doprecyzowanie zakresu kontroli przez wskazanie, że przepisy dotyczące kontroli  prowadzonej przez Prezesa UZP mają nie tylko zastosowanie do postępowania o udzielenie zamówienia oraz do umowy, ale także odpowiednie zastosowanie do kontroli zgodności z przepisami ustawy postępowania o zawarcie umowy ramowej, dynamicznego systemu zakupu, systemu kwalifikowania wykonawców lub konkursu oraz do kontroli zawarcia lub zmiany umowy ramowej.

 

Z pewnością nie są to ostatnie zmiany jakie przed wejściem w życie czekają Nowe Pzp z drugiej strony przy takiej objętości nowej ustawy było to raczej nieuniknione. Należy także spodziewać się że zdecydowanie większe konieczne zmiany pojawią się po pierwszych postępowaniach prowadzonych w oparciu o nowe przepisy.