Nowe regulacje Rozdziału ustawy Pzp Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi ze względu na bardzo wysoki próg procedury na poziomie odpowiednio 750 000 euro dla zamówień klasycznych i 1 000 000 euro dla sektorowych nieczęsto są przedmiotem orzekania KIO.

Poniżej fragmenty wyroku w sprawie w której Izba badała kwestię dopuszczalności dokonywania m.in. procedury wyjaśniania dokumentów/oferty złożonej w takim postępowaniu.

Co warte podkreślenia Pzp w art. 138k wskazuje na obowiązki zamawiającego odsyłając do przestrzegania zasad traktatowych. Artykuł 138 m wskazuje na stosowane odpowiednio dla takiego postępowania określonych przepisów ustawy zaś 138l mówi wprost o stosowania do takiej procedury wskazanych norm.

W pozostałym zatem zakresie Zamawiający powinien kwestie sposobu procedowania uregulować w specyfikacji/regulaminie. Warto korzystać przy tym z kompletnej pod wieloma względami regulacji Pzp i zapożyczać niektóre rozwiązania w części której Pzp nie nakazuje stosowania określonych rozwiązań. Ich brak w dokumentacji spowoduje bowiem brak możliwości stosowania bliźniaczych do Pzp reguł.

Wyrok to jednocześnie wytyczne w zakresie sposobu formułowania takich regulaminów udzielania zamówień na usługi społeczne.

 

Sygn. akt: KIO 2215/16 wyrok z dnia 13 grudnia 2016 r.

W tym miejscu wskazać należy, że w Dziale III Przepisy szczególne w Rozdziale 6 Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi brak jest bezpośredniego odwołania do przepisów zezwalających Zamawiającemu na zwrócenie się do wykonawcy w celu uzyskania wyjaśnień, dotyczących złożonej oferty, gdyż zgodnie z art. 138l Pzp postępowanie o udzielenie zamówienia na usługi społeczne jest prowadzone z zastosowaniem przepisów działu I rozdziału 2a, działu II rozdziału 5, działu V rozdziału 3 oraz działu VI. Natomiast art. 138m Pzp stanowi, że do zamówień na usługi społeczne przepisy art. 22-22d, art. 24, art. 29-30b oraz 32-35 stosuje się odpowiednio.

Jednak dla omawianej kwestii kluczowe znaczenie ma treść przepisu art. 138k Pzp, który stanowi, że zamawiający określa sposób prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na usługi społeczne z uwzględnieniem obowiązujących elementów postępowania określonych w niniejszym rozdziale oraz zasad równego traktowania i konkurencji, przejrzystości, proporcjonalności, a także art. 17 i 18. Przepis art. 93 stosuje się odpowiednio.

Bez wątpienia treść zacytowanego przepisu nakłada na Zamawiającego, jako gospodarza prowadzonego postępowania, obowiązek określenia sposobu jego prowadzania. Oznacza to, ni mniej ni więcej niż to, że to właśnie Zamawiający uwzględniając własne potrzeby kształtuje zasady dotyczące narzędzi i przebiegu prowadzonego postępowania. Określając procedurę prowadzonego postępowania Zamawiający powinien uwzględnić nie tylko obowiązujące specyficzne elementów prowadzonego postępowania ale także ukształtować jego elementy z poszanowaniem zasady równego traktowania i konkurencji, przejrzystości oraz proporcjonalności.

W rozpoznawanej sprawie przejawem respektowania przez Zamawiającego zasady równego traktowania wykonawców i konkurencji, a także prowadzenia w sposób przejrzysty postępowania jest postanowienie specyfikacji, zamieszone w rozdziale VI w pkt. 11. Za jego pomocą Zamawiający w sytuacji, gdy wykonawca nie złożył dokumentów i oświadczeń wskazanych w niniejszym rozdziale lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, oświadczenia lub dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą wskazane przez zamawiającego wątpliwości, zamawiający dopuścił możliwość wezwania do ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielenia wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania.

Oczywistym jest, że za pomocą tak ukształtowanej treści siwz w rozdziale VI w pkt 11 Zamawiający realizuje zasadę przejrzystości postępowania, gdyż w sytuacji w której występują niejasności związane z treścią oferty wykonawcy Zamawiający, opierając się na postanowieniach rozdziału VI w pkt 11 siwz powinien wezwać wykonawcę do złożenia stosownych wyjaśnień, co jest również przejawem poszanowania zasady równego traktowania wykonawców i konkurencji. W tym miejscu na szczególne podkreślenie zasługuje kwestia ważącego charakteru treści specyfikacji, która obliguje Zamawiającego do prowadzenia postępowania ściśle według określonych w niej reguł, a tym samym w tym przypadku Zamawiający nie może zaniechać obowiązku wezwania wykonawcy ZDZ do wyjaśnień.