W ostatnim czasie co raz częściej w postępowania wykonawcy składają zaświadczenie o niekaralności w postaci elektronicznej.

Umożliwia powyższe

https://ekrk.ms.gov.pl/ep-web

Przed skorzystaniem z tego narzędzia warto zapoznać się z podręcznikiem – tu wersja dla osoby fizycznej:

https://ekrk.ms.gov.pl/ep-web/resources/docs/podrecznik_dla_%20osoby_fizycznej.pdf

tu zaś dla klienta instytucjonalnego:

https://ekrk.ms.gov.pl/ep-web/resources/docs/podrecznik_dla_podmiot%C3%B3w_instytucjonalnych.pdf

 

Zakres i warunki korzystania z systemu znajdziemy pod adresem:

https://ekrk.ms.gov.pl/ep-web/resources/docs/zakres_warunki_korzystania_z_e-KRK.pdf

jak wskazuje Ministerstwo Sprawiedliwości:

Wydany dokument ma postać pliku XML, który można zapisać na informatycznym nośniku danych (np. pamięć USB, płyta CD, DVD). Wizualizacja zaświadczenia możliwa jest przy wykorzystaniu funkcjonalności e-KRK. Wydruk nie jest dokumentem.

KIO zajmowało się już tą tematyką – tu przykładowo orzeczenie:

Sygn. akt: KIO 1799/15

Sygn. akt: KIO 1801/15

Wyrok z dnia 9 września 2015 r.

 

Stanowisko Odwołującego

Odwołujący podniósł, że Wykonawca Ybah Sp. z o.o. nie ma zaświadczeń z KRK w prawidłowej formie, bowiem załączył do swojej oferty wydruk, który nie jest dokumentem potwierdzającym brak karalności. Forma wydruku nie pozwala na weryfikację jego prawdziwości. Potwierdza to oficjalne stanowisko Ministerstwa Sprawiedliwości: „Nadto w związku z licznymi pytaniami czy zaświadczenie otrzymane w postaci dokumentu elektronicznego (w postaci plików XML) i posługiwaniu się nim na nośniku danych (np. pendrive, płyta CD, DVD) jest honorowane (ważne) Ministerstwo Sprawiedliwości ponownie uprzejmie informuje, że stosownie do przepisu art. 23 ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym informacja o osobie, sporządzona na podstawie danych zgromadzonym w Rejestrze, bez względu na sposób jej udzielenia, stanowi zaświadczenie w rozumieniu przepisów działu VII Kodeksu postępowania administracyjnego. Można zatem posługiwać się nim identycznie jak zaświadczeniem w formie tradycyjnej. Jednakże wydruk tegoż XML-a nie jest dokumentem. Zatem w przypadku chęci posłużenia się elektronicznym zaświadczeniem wydanym z KRK należy dostarczyć (przedłożyć) je wyłącznie w formie dokumentu XML – czyli dokumentu elektronicznego zapisanego na nośniku danych.”

 

Orzeczenie KIO

Izba uznała za uzasadniony zarzut dotyczący braku w ofercie Wykonawcy Ybah dokumentów z Krajowego Rejestru Karnego Ybah Sp. z o.o. o niekaralności spółki i jej członków zarządu (pkt IIIb odwołania). Izba zauważa, że z uwagi na brak własnoręcznego podpisu, wydruk komputerowy co do zasady nie ma rangi dokumentu – ani dokumentu urzędowego, ani dokumentu prywatnego. Nadanie wydrukom komputerowym rangi dokumentu możliwe jest wyłącznie na podstawie jednoznacznego przepisu ustawy. Dotyczy to także informacji z Krajowego Rejestru Karnego na temat karalności osoby. Wydruk komputerowy zawierający informację na temat karalności danej osoby mógłby zostać uznany za dokument jedynie w przypadku, gdyby przepis ustawy nadawał temu wydrukowi rangę dokumentu lub też zrównywałby jego moc z mocą dokumentów.

Tak jednak nie jest. Żaden z przepisów ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym nie nadaje wydrukom komputerowym takiej mocy. Powyższej konstatacji nie zmienia fakt, że zgodnie z art. 23 ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym, informacja o osobie, sporządzona na podstawie danych zgromadzonych w Rejestrze, bez względu na sposób jej udzielenia, stanowi zaświadczenie w rozumieniu przepisów działu VII Kodeksu postepowania administracyjnego. Należy bowiem zauważyć – a potwierdza to również stanowisko Ministerstwa Sprawiedliwości, że w przypadku informacji wydawanej w formie pliku elektronicznego, dokumentem jest ten właśnie plik, który ma formę elektroniczną, a nie wydruk zawartości tego pliku. Stąd też skuteczne posługiwanie się taką informacją wymaga przede wszystkim przedłożenia pliku elektronicznego zapisanego na nośniku danych. Sam wydruk może w takim przypadku pełnić funkcję pomocniczą, ale wydruk nie może zastąpić dokumentu, którym jest plik elektroniczny. Należy podkreślić, że zrównanie mocy wydruków komputerowych z dokumentami urzędowymi zostało zastosowane w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym w odniesieniu do informacji odpowiadających odpisowi z tego Rejestru. Na mocy art. 4 ust. 4aa ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, pobrane samodzielnie wydruki komputerowe aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do Rejestru mają moc zrównaną z mocą dokumentów wydawanych przez Centralną Informację, jeżeli posiadają cechy umożliwiające ich weryfikację z danymi zawartymi w Rejestrze. Ustawa o Krajowym Rejestrze Karnym nie zawiera analogicznego przepisu, stąd też brak jest podstaw do uznania, że sam wydruk informacji o osobie jest dokumentem.