Najciekawsze zmiany aktualnej wersji projektu nowelizacji Pzp w stosunku do poprzedniej wersji: (19 vs 25)

 

  1. Wyłączenie stosowania Pzp dotyczące:

pożyczki lub kredyty, bez względu na to, czy wiążą się one z emisją, sprzedażą, zakupem lub zbyciem papierów wartościowych lub innych instrumentów finansowych, z wyjątkiem kredytów zaciąganych przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego w granicach upoważnień zawartych w uchwale budżetowej

 

  1. Nowa delegacja do Rozporządzenia p elektronicznych środkach komunikacji

 

Art.10h. Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia:

1)     wymagania techniczne i organizacyjne stosowania elektronicznych środków komunikacji w postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia,

2)     wzory dokumentów elektronicznych niezbędnych do udzielenia zamówienia,

3)     sposób sporządzania i przechowywania dokumentów elektronicznych oraz sposób i tryb ich przekazywania, udostępniania i usuwania

–  mając na względzie konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu konkurencji oraz potrzebę zapewnienia sprawności postępowania o udzielenie zamówienia, otwartego dostępu wykonawców do postępowania o udzielenie zamówienia oraz bezpieczeństwa przetwarzanych danych.”;

 

  1. Niespełnianie warunków udziału

Art. 22d

  1. Zamawiający może, na każdym etapie postępowania, uznać, że wykonawca nie posiada wymaganych zdolności, jeżeli zaangażowanie zasobów technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia gospodarcze wykonawcy może mieć negatywny wpływ na realizację zamówienia.

 

  1. Otwarcie ofert

 

„”3. Niezwłocznie po upływie terminu składania ofert zamawiający zamieszcza na stronie internetowej informacje dotyczące:

1)     kwoty, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia,

2)     nazw (firm) oraz adresów wykonawców,

3)     ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach.”;

 

  1. Nowa przesłanka odrzucenia ofert

 

13)   jeżeli jej przyjęcie naruszałoby istotny interes lub bezpieczeństwo państwa, a ochrona istotnych interesów lub bezpieczeństwa państwa, nie może zostać zagwarantowana w inny sposób.”;

 

6.Obowiązkowe kryterium oceny ofert

 

91 2a.           Zamawiający, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ich związki, kryterium ceny mogą zastosować jako jedyne kryterium oceny ofert lub kryterium o wadze przekraczającej 60%, jeżeli wskaże standardy jakościowe odnoszące się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia, z zastrzeżeniem art. 76 ust. 2, jeżeli dodatkowo wykażą w załączniku do protokołu postępowania, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty cyklu życia.”,

 

 

  1. Przesłanka odstąpienia od umowy

 

w art. 145 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. W razie zaistnienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, lub dalsze wykonywanie umowy może zagrozić podstawowemu interesowi lub bezpieczeństwu publicznemu, zamawiający może odstąpić od umowy w terminie 30 dni od powzięcia wiadomości o tych okolicznościach.”;

 

8.Wydawanie opinii przez Prezesa UZP

 

Art. 154c. 1. Prezes dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów ustawy przez zamawiających, wydając w szczególności opinie w których przedstawia ich interpretację, z urzędu lub na wniosek, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej; wnioskodawcą nie może być organ administracji publicznej.

  1. Opinia Prezesa Urzędu, zawierająca interpretację przepisów ustawy, powinna zawierać w szczególności:

1)     opis zagadnienia, w związku z którym jest dokonywana interpretacja przepisów ustawy;

2)     wyjaśnienie zakresu oraz sposobu stosowania interpretowanych przepisów ustawy do opisanego zagadnienia wraz z uzasadnieniem prawnym.

  1. Wniosek o wydanie opinii powinien zawierać uzasadnienie, w szczególności:

1)     przedstawienie zagadnienia oraz wskazanie przepisów ustawy wymagających wydania opinii Prezesa Urzędu;

2)     wskazanie niejednolitego stosowania przepisów ustawy w określonych postępowaniach w sprawie udzielenia zamówienia przez zamawiających w takich samych stanach faktycznych oraz w takich samych stanach prawnych.

  1. Prezes Urzędu pozostawia wniosek o wydanie opinii bez rozpatrzenia, jeżeli nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 2 i 3, lub wniosek nie spełnia innych wymogów określonych przepisami prawa.
  2. Prezes Urzędu zamieszcza opinie, bez zbędnej zwłoki, w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Urzędu.
  3. Prawo dostępu do akt sprawy wydania opinii nie obejmuje danych identyfikujących podmioty wskazane we wniosku.”;

 

9.Ograniczenie prawa do odwołań w zamówieniach podprogowych

w art. 180:

  1. a) w ust. 2 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się punkty 5-6 w brzmieniu:

       „5)  opisu przedmiotu zamówienia;

       6)    wyboru oferty najkorzystniejszej;.”

 

  • Skreślono prawo do odwołań na unieważnienie postępowania

 

 

  1. Stosowanie nowych przepisów o aneksowaniu umów do starych umów.

Art. 16. 1. Do umów zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe, z zastrzeżeniem ust. 2.

  1. Do zmiany umów zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, przepis art. 144 ust. 1 pkt 2, 3 i 6 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą stosuje się.