Na stronie RCL opublikowano w dniu wczorajszym projekt nowej ustawy Pzp

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12320355/katalog/12565427#12565427

 

Planuje się równoległe uchwalenie kolejnej ustawy – przepisy wprowadzające nowe Pzp

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12320354/katalog/12565374#12565374

Zakończenie prac jest przewidywane na koniec roku.

 

Do najważniejszych aspektów zmian zalicza się :


1. Wprowadzenie podstawy prawnej do stworzenia polityki zakupowej państwa, która będzie narzędziem do realizacji
polityki gospodarczej państwa.

2. Zwiększenie roli planowania w zamówieniach publicznych poprzez:
1) wprowadzenie obowiązku dokonania analizy przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia;
2) nałożenie obowiązku dla centralnych organów administracji rządowej określenia strategii zarządzania dla
poszczególnych kategorii zakupowych (drzewo kategorii zakupowych) oraz wskazanie zamówień
stanowiących realizację polityki państwa; obowiązek ten będzie stanowił ramy dla rocznych planów
postępowań, obecnie funkcjonujących w ramach Pzp;


3) wprowadzenie obowiązku kwartalnej aktualizacji rocznych planów postępowań;

4) koncentrację ogłoszeń o zamówieniach w oficjalnym publikatorze tj. Biuletynie Zamówień Publicznych
(poniżej progów UE) oraz Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (powyżej progów UE);


5) zwiększenie znaczenia dialogu z wykonawcą poprzez podkreślenie roli przygotowania postępowania;


6) wprowadzenie do ustawy zasady efektywności.


3. Uproszczenie zasad podmiotowej kwalifikacji wykonawców poprzez:
1) uproszczenie warunków udziału w postępowaniu;
2) ograniczenie i doprecyzowanie przesłanek wykluczenia.

4. Uproszczenie proceduralne w postępowaniach powyżej i poniżej progów unijnych (wprowadzenie podstawowej
procedury uproszczonej).


5. Zrównoważenie stron w umowach w sprawie zamówienia publicznego poprzez:
1) określenie zasad kształtowania umów;
2) wprowadzenie katalogu klauzul abuzywnych;
3) określenie obowiązkowych postanowień umownych;
4) wprowadzenie nowych zasad waloryzacji wynagrodzenia.


6. Wprowadzenie obowiązku ewaluacji realizacji umowy.

7. Zniesienie odpowiedzialności solidarnej wykonawców w trybie partnerstwa innowacyjnego.

8. Wprowadzenie obowiązku stosowania zaliczek lub częściowych płatności w umowach powyżej 12 miesięcy;

9. Usprawnienie postępowania skargowego na orzeczenia KIO:
1) obniżenie opłaty od skargi na orzeczenie KIO,
2) wydłużenie terminu na wniesienie skargi na orzeczenie KIO,

10. Usprawnienie systemu kontroli poprzez:
1) wspólne przepisy ogólne dotyczące kontroli zamówień publicznych;
2) przeprowadzanie kontroli na podstawie analizy ryzyka naruszenia prawa;
3) obowiązek publikacji wytycznych dotyczących prowadzenia kontroli przez organy kontroli.

11. Wzmocnienie roli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w przygotowywaniu i propagowaniu dobrych praktyk
i wzorców dokumentów, które będą stanowiły wsparcie dla zamawiających.

 

Ważną zmianą ma być także utworzenie w ramach Krajowej Izby Odwoławczej dodatkowej izby.

Nowa komórka otrzymałaby nowe zadanie – prowadzenie postępowania koncyliacyjnego, którego wynikiem mogłoby być zawarcie ugody przez zamawiającego i wykonawcę w przypadku sporu o znaczącej wartości wynikającego z realizacji umowy zawartej w wyniku udzielonego zamówienia publicznego. Koncyliacja byłaby obligatoryjna i trwałaby do 6 miesięcy a dłużej jedynie, gdy strony zgodnie zwróciłyby się z wnioskiem o wydłużenie czasu postępowania koncyliacyjnego.
Procedura koncyliacyjna byłaby dostosowana do potrzeb danej sprawy. Propozycja koncyliatorów rozwiązania sporu (projekt ugody) nie byłaby wiążąca dla stron.