W związku z kończącym się procesem legislacyjnym nad zmianami NPzp przy okazji zmian ustawy o koncesjach warto podsumować najistotniejsze zmiany przepisów które wchodzą w życie już z dniem 1.01.2021r.

Sama ustawa (link do przebiegu prac legislacyjnych –Druk nr 765 (sejm.gov.pl) zawiera ponad 50 stron zmian często polegających na zmianach numeracji przepisów czy też usunięciach wyrazów lub dodaniu ich. Bardzo trudno jest nie widząc tego co zmieniają nowe przepisy ustalić na czym tak naprawdę zmiany polegają.

 

W Senacie jak wynika informacji  dostępnych na Senat Rzeczypospolitej Polskiej / Prace / Proces legislacyjny w Senacie / ustawy uchwalone przez Sejm / Ustawy uchwalone przez Sejm  zakończono prace ale przy okazji na potrzeby prac legislacyjnych opracowano materiał porównawczy

Materiał porównawczy do ustawy o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 274) (senat.gov.pl)

do ustawy o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 274)

 

Analizując dokument (zaczynamy lekturę od strony 24! – dokument liczy 147 stron….) zwracamy uwagę na sposób oznaczenia zmian –  kursywa – tekst usunięty przez Sejm, druk pogrubiony – tekst wstawiony przez Sejm

Spróbowałem poniżej podsumować zmiany zwracając uwagę na najistotniejsze. Warto analizując nowe przepisy zapoznać się z uzasadnieniem nowelizacji druk nr 765 (sejm.gov.pl)

 

Wybrane zmiany w NPzp wprowadzone zmianami ustawy o koncesji:

 

  1. Likwidacja zamówień bagatelnych – zamówienia w progach 50-130 tys zł netto i procedura ich udzielania została w całości usunięta. NPzp reguluje po zmianie wyłącznie zamówienia o wartości powyżej 130 tys zł netto.
  2. Uporządkowano nomenklaturę ofert w postępowaniach w trybie podstawowych (progi krajowe) – w Wariancie II – oferty dodatkowe, w Wariancie III oferty ostateczne.
  3. Skorygowano przesłanki dla zastosowania selfcleaning (art. 110) a także okresy trwania podstaw wykluczenia (art. 111)
  4. Ograniczono okres trwania umowy zawartej w trybie z wolnej ręki na dodatkowe dostawy (art. 214 ust 1 pkt 8 )- okres obowiązywania takiej  umowy nie może przekraczać 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego.
  5. Doprecyzowano sposób liczenia biegu terminu związania ofertą (art. 220 ust 1) – od dnia upływu terminu składania ofert, przy czym pierwszym dniem terminu związania ofertą jest dzień, w którym upływa termin składania ofert.
  6. W zakresie RNC – usunięto drugą przesłankę wezwania dotyczącą zaktualizowanej p[o złożeniu ofert wartości zamówienia (art. 224 ust 2)
  7. W przesłance odrzucenia ofert dotyczącej nie złożenia dokumentów po wezwaniu do uzupełnienia doprecyzowano że sankcja dotyczy także przedmiotowego środka dowodowego (art. 226 ust 1 pkt 2 lit c)
  8. Doprecyzowano co dzieje się po odmowie zawarcia umowy przez wybranego wykonawcę – wskazując że poza ponownym badaniem i ocenę ofert zamawiający może dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej albo unieważnić postępowanie (art. 263)
  9. W zakresie dokumentów podmiotowych (poniżej progów unijnych) dodano możliwość odstąpienia od złożenia dokumentów przez wykonawcę o ile Zamawiający może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, o ile wykonawca wskazał w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 (JEDZ) , dane umożliwiające dostęp do tych środków. (art. 274 ust 4)
  10. Uszczegółowiono i poprawiono regulacje dotyczące trybu podstawowego i Wariantów II oraz III (poniżej progów unijnych). Uzupełniono regulacje dotyczące dostępności SWZ oraz OPiW na stronie internetowej postępowania – do czasu udzielenia zamówienia (zawarcia umowy) – art. 280 ust 1

 

Wariant II

 

Art. 275 pkt 2

Doprecyzowano, że Zamawiający może prowadzić negocjacje w celu ulepszenia treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert, o ile przewidział taką możliwość, a po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych

Art. 287 ust 1

Wskazano, że gdy zamawiający nie prowadzi negocjacji, dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty spośród niepodlegających odrzuceniu ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu.

Art. 287 ust 3

W przypadku, o którym mowa w art. 275 pkt 2, zamawiający informuje równocześnie wszystkich wykonawców, którzy w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu złożyli oferty, o wykonawcach:

1) których oferty nie zostały odrzucone oraz punktacji przyznanej ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łącznej punktacji,

2) których oferty zostały odrzucone,

3) którzy nie zostali zakwalifikowani do negocjacji oraz punktacji przyznanej ich ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łącznej punktacji, w przypadku, o którym mowa w art. 288 ust. 1

– podając uzasadnienie faktyczne i prawne

Art. 289

Wskazano, że jeżeli liczba wykonawców, którzy w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, jest mniejsza niż 3, zamawiający w przypadku, o którym mowa w art. 275 pkt 2, kontynuuje postępowanie.

Dodatkowo doprecyzowano, że Zamawiający w zaproszeniu do negocjacji wskazuje miejsce, termin i sposób prowadzenia negocjacji, a w przypadku, o którym mowa w art. 275 pkt 2, również kryteria oceny ofert w ramach których będą prowadzone negocjacje w celu ulepszenia treści ofert.

Art. 293.

Zamawiający informuje równocześnie wszystkich wykonawców, których oferty złożone w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu nie zostały odrzucone, o zakończeniu negocjacji oraz zaprasza ich do składania ofert dodatkowych.

Art. 296.

Zamawiający wyznacza termin na złożenie ofert dodatkowych z uwzględnieniem czasu potrzebnego na przygotowanie tych ofert, z tym że termin ten nie może być krótszy niż 5 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert dodatkowych.

  1. Wykonawca może złożyć ofertę dodatkową, która zawiera nowe propozycje w zakresie treści oferty podlegających ocenie w ramach kryteriów oceny ofert wskazanych przez zamawiającego w zaproszeniu do negocjacji. Oferta dodatkowa nie może być mniej korzystna w żadnym z kryteriów oceny ofert wskazanych w zaproszeniu do negocjacji niż oferta złożona w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu. Oferta przestaje wiązać wykonawcę w zakresie, w jakim złoży on ofertę dodatkową zawierającą korzystniejsze propozycje w ramach każdego z kryteriów oceny ofert wskazanych w zaproszeniu do negocjacji. Oferta dodatkowa, która jest mniej korzystna w którymkolwiek z kryteriów oceny ofert wskazanych w zaproszeniu do negocjacji niż oferta złożona w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, podlega odrzuceniu.

 

Wariant III

 

W art. 275 pkt 3 wskazano, że Zamawiający prowadzi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert, a po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych

W art. 287 ust 2 wskazano, że  w przypadku, o którym mowa w art. 275 pkt 3, do ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu nie stosuje się przepisów art. 222 ust. 4, art. 224, art. 225 oraz art. 226 ust. 1 pkt 8–14, 17 i 18. Zamawiający odrzuca oferty, które nie spełniają minimalnych wymagań dotyczących opisu przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia, określonych przez zamawiającego.

W zakresie obowiązków informacyjnych Zamawiającego (art. 287 ust 4) doprecyzowano, że zamawiający informuje równocześnie każdego z wykonawców z osobna o:

1) odrzuceniu jego oferty albo

2) w przypadku, o którym mowa w art. 288 ust. 1, o niezakwalifikowaniu jego oferty do negocjacji oraz o przyznanej punktacji w każdym kryterium oceny oferty i łącznej punktacji

– podając uzasadnienie faktyczne i prawne

 

W zakresie kontynuacji postępowania (art. 289 ust 4)  – jeżeli liczba wykonawców, którzy w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, jest mniejsza niż 3, zamawiający w przypadku, o którym mowa w art. 275 pkt 3, może kontynuować postępowanie, zapraszając do negocjacji ofert tych wykonawców albo unieważnia postępowanie.

W odniesieniu do zaproszenia do złożenia ofert ostatecznych – (Art. 293 ust 2) zamawiający informuje równocześnie wszystkich wykonawców, których oferty złożone w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu nie zostały odrzucone, i którzy brali udział w negocjacjach, o zakończeniu negocjacji oraz zaprasza ich do składania ofert ostatecznych.

 

W odniesieniu do terminu złożenia ofert ostatecznych – (art. 296 ust 3) zamawiający wyznacza termin na złożenie ofert ostatecznych z uwzględnieniem złożoności zamówienia oraz czasu potrzebnego na ich przygotowanie, z tym że termin ten, w przypadku dostaw i usług, nie może być krótszy niż 5 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert ostatecznych, a w przypadku robót budowlanych nie może być krótszy niż 10 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert ostatecznych.

 

 

  1. Doprecyzowano sposób liczenia terminu związania oferta poniżej progów UE – art 307. wskazując, że pierwszym dniem terminu związania ofertą jest dzień, w którym upływa termin składania ofert.
  1. Brak obowiązku organizowania konkursu – dla zamówień których przedmiotem są usługi projektowania architektonicznego lub projektowania architektoniczno-budowlanego  dla obiektu liniowego  (art. 325 ust 2)
  2. W zakresie konkursu uzupełniono, że nie podlega ocenie praca konkursowa niezgodna z przepisami ustawy (art. 345 ust 2)
  3. W zakresie wyłączenia Pzp w odniesieniu do zamówień sektorowych – (art. 366) uzupełniono, że przepisów ustawy nie stosuje się do zamówień sektorowych udzielanych przez podmiot utworzony przez zamawiających w celu wspólnego wykonywania działalności sektorowej, jednemu z tych zamawiających, pod warunkiem że podmiot ten został utworzony na okres co najmniej 3 lat, a z dokumentu, na podstawie którego został utworzony, wynika, że zamawiający pozostaną jego członkami w tym okresie
  4. W zakresie sektorowych negocjacji bez ogłoszenia doprecyzowano, że w szczególności może być udzielone w tym trybie jeżeli w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego, sektorowych negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego albo partnerstwa innowacyjnego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo wszystkie wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zostały odrzucone na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2, albo nie zostały złożone żadne oferty, albo wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lub, ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione (w przypadku wolnej ręki 388 pkt 2 dodano lit d)
  5. W zakresie zamówień obronnych – (art. 395) po nowelizacji nie stosuje się przepisów działu I rozdziału 7 w zakresie, w jakim przewidują obowiązek komunikacji z wykonawcą wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w zakresie obowiązku przekazania oryginału gwarancji lub poręczenia w postaci elektronicznej.
  6. W zakresie umów :

art. 439 ust 3 – zmodyfikowano sposób liczenia ustalania terminu dla ustalania waloryzacji wynagrodzenia – po zmianie  – jeżeli umowa została zawarta po upływie 180 dni od dnia upływu terminu składania ofert, początkowym terminem ustalenia zmiany wynagrodzenia jest dzień otwarcia ofert, chyba że zamawiający określi termin wcześniejszy.

Art. 446 – ograniczono obowiązki w zakresie raportowania odnośnie sposobu realizacji umów odnośnie opóźnień  w wykonaniu zamówienia:

3) wystąpiły opóźnienia w realizacji umowy przekraczające co najmniej:

  1. a) 90 dni, w przypadku zamówień na roboty budowlane o wartości równej lub przekraczającej wyrażoną w złotych równowartość kwoty dla robót budowlanych – 20 000 000 euro, a dla dostaw lub usług – 10 000 000 euro,
  2. b) 30 dni, w przypadku zamówień o wartości mniejszej niż wyrażona w złotych równowartość kwoty dla robót budowlanych – 20 000 000 euro, a dla dostaw lub usług – 10 000 000 euro

Art. 448.

Doprecyzowano, że obowiązek publikacji ogłoszenia o wykonaniu umowy w BZP w odniesieniu do każdego rodzaju zamówienia (także sektorowego).

 

  1. Postępowanie odwoławcze przed KIO

Art. 507 doprecyzowano, że pisma składane w toku postępowania odwoławczego przez strony oraz uczestników postępowania odwoławczego wnosi się z odpisami dla stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, jeżeli pisma te składane są w formie pisemnej.

Art. 510 wskazano, że pełnomocnikami zarówno uczestników oraz stron mogą być wymienione w przepisie osoby.

Art. 511 uszczegółowiono obowiązki związane w pełnomocnictwem i obowiązkami dotyczącymi przekazywania upoważnień

Art. 514 wskazano, że Odwołujący przekazuje zamawiającemu odwołanie wniesione w formie elektronicznej albo postaci elektronicznej albo kopię tego odwołania, jeżeli zostało ono wniesione w formie pisemnej, przed upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego treścią przed upływem tego terminu.

Art. 529 w odniesieniu do posiedzenia niejawnego Izba, może dopuścić do udziału w posiedzeniu także uczestników postępowania odwoławczego

Art. 538 uszczegółowiono przebieg postępowania dowodowego przed Izbą wskazując, że w  postanowieniu o dopuszczeniu dowodu skład orzekający oznaczy środek dowodowy i fakty, które mają nim zostać wykazane a skład orzekający dopuszcza dowody na rozprawie przy czym postanowienie o dopuszczeniu dowodu może być wydane również na posiedzeniu niejawnym. Dodatkowo wskazano, że skład orzekający nie jest związany swym postanowieniem dowodowym i może je stosownie do okoliczności uchylić lub zmienić.

Art. 540 – uszczegółowiono szczątkową dotychczas regulację dotyczącą dowodów z przesłuchania  świadków przez Izbę.

Art. 574. – dodano do kosztów postępowania odwoławczego uzasadnione koszty uczestników postępowania odwoławczego wnoszących sprzeciw

Art. 576 – delegacja do wydania aktu wykonawczego w zakresie kosztów postępowania odwoławczego – w szczególności wskazując limit kosztów ponoszonych na wynagrodzenie oraz wydatki może dotyczyć wyłącznie jednego pełnomocnika oraz nie może być wyższy niż minimalne stawki opłat określone dla wartości przedmiotu sprawy do 50 000 złotych, na podstawie przepisów o wynagrodzeniu adwokata lub radcy prawnego, oraz kierując się treścią orzeczenia wydanego przez Izbę (kwota analogiczna do aktualnego limitu 3600 zł)

 

19.Kontrola postępowań

 

Art. 597 dodano (ust 4) Zamawiający niezwłocznie po wszczęciu kontroli informuje organ kontroli o przeprowadzonej wcześniej kontroli danego zamówienia przez inny organ kontroli i udostępnia jej wyniki.

Art. 603 – doprecyzowano zakres kontroli Prezesa UZP

Art. 607 – prawo do wszczęcia kontroli doraźnej Prezesa UZP – Prezes Urzędu może wszcząć, z urzędu lub na wniosek, kontrolę doraźną także w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że doszło do naruszenia przepisów w zakresie  zawarcia lub zmiany umowy lub umowy ramowej z naruszeniem przepisów ustawy.