1. Nowa opinia UZP.

UZP opublikowało nową opinie prawną dotyczącą skutków dla postępowania trudności z czynnością otwarcia ofert w postępowaniach z pełną elektronizacją.

 

Urząd stawia w niej następujące tezy:

___________________________________________________________________________________________________

  • otwarcie ofert powinno nastąpić najpóźniej do końca dnia w którym upłynął termin ich składania tj. do godziny 24:00.
  • Zamawiający nie może odroczyć otwarcia ofert w czasie ani przedłużyć terminu otwarcia
  • nie jest również możliwe dokończenie przerwanego, czy nie w pełni przeprowadzonego otwarcia ofert
  • publiczne otwarcie ofert nie może zostać powtórzone w danym postępowaniu, jest to bowiem czynność faktyczna oraz jednokrotna

__________________________________________________________________________________________________________________

W przypadku braku możliwości otwarcia ofert UZP wskazuje na obowiązek zainicjowania postępowania wyjaśniającego przyczyny tej sytuacji przez Zamawiającego.

Urząd stawia wręcz tezę że nie jest dopuszczalne zaniechanie przez zamawiającego dokonania czynności weryfikacyjnych odnośnie przyczyn braku możliwości otwarcia ofert.

 

Jednocześnie UZP wskazuje, że w przypadku gdy okaże się, że przyczyna braku możliwości otwarcia przesłanych plików leży po stronie zamawiającego i spowodowana jest np.

– brakiem odpowiedniego oprogramowania do otwarcia plików,

– problemami technicznymi w infrastrukturze informatycznej zamawiającego,

zamawiający zobowiązany jest do rozważenia zaistnienia przesłanek unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (art. 93 ust 1 pkt 7)

 

2. Co z nieotwartą z przyczyn wykonawcy ofertą?

 

W sytuacji gdy przyczyną braku możliwości otwarcia oferty w terminie są okoliczności leżące po stronie wykonawcy i oferta nie może być otwarta UZP wskazuje że będzie to przypadek tożsamy w skutku z niezłożeniem oferty.

 

3. Zdaniem UZP nie istnieje także możliwość uzupełnienia pliku z ofertą po terminie składania ofert w celu otwarcia pliku w dniu otwarcia ofert.

__________________________________________________________________________________________________________________________

4.Termin na odwołanie do KIO. Skarga Prezesa UZP.

 

Wątpliwości mogą dotyczyć terminu na wnoszenie odwołań wobec czynności nieudanego otwarcia ofert – aktualnie sprawę ze skargi Prezesa UZP rozpoznaje Sąd Okręgowy w Szczecinie.

Stanowisko UZP prezentowane w skardze to liczenie terminu, nie jak to wskazała Izba w wyroku z dnia 15 maja 2019 r. (sygn. akt: KIO 782/19) od otwarcia ofert i nieudanego otwarcia oferty, ale od momentu kiedy zamawiający rozstrzyga postępowanie. W tym bowiem czasie informuje czy stwierdził zaistnienie wady postępowania wobec braku możliwości otwarcia oferty czy też nie. Tym samym wykonawca którego oferta nie została otwarta może wnosić odwołanie do KIO licząc termin począwszy od powzięcia informacji o ostatecznej decyzji Zamawiającego co do dalszych losów takiego postępowania.

 

Zgodnie z argumentacją Prezesa UZP ze skargi:

 

Zwrócić również należy na istotną w nin. sprawie kwestię – przyjęcie, że termin do

wniesienia odwołania rozpoczął bieg W dniu zamieszczenia na stronie internetowej

Zamawiającego informacji z otwarcia ofert skutkowałoby uznaniem, że termin ten

upłynął przed uzyskaniem przez Zamawiającego odpowiedzi na zgłoszenie incydentu

polegającego na niemożności pobrania oferty Odwołującego, tj. przed ustaleniem

przyczyny ww. problemu, co w praktyce spowodowałoby niedopuszczalne pozbawienie

Odwołującego ustawowego prawa do wniesienia odwołania. Przypomnieć należy, że

informacja z otwarcia ofert została zamieszczona W dniu 25 lutego 2019 r., zatem 10-cio

dniowy termin do wniesienia odwołania upłynąłby W dniu 7 marca 2019 r. Odpowiedź z

Service Desk ePUAP Zamawiający otrzymał dopiero w dniu 27 marca 2019 r.

(…)

Zamawiający – poza próbą otwarcia – nie dokonał żadnej czynności względem oferty

Odwołującego. w szczególności na tym etapie postępowania nie uznał i nie

zakomunikował, że oferta Odwołującego nie została skutecznie złożona. Jak to już

wskazano powyżej – nie można dopatrywać się w ww. informacji treści innych, niż

rzeczywiście ona zawierała, nadto nie można wymagać. aby Odwołujący „domyślał się”,

jakie czynności Zamawiający podjął lub zamierza podjąć względem jego oferty W

związku z niemożnością pobrania plików z ofertą;

(…)

Niniejsza sprawa ma charakter systemowy, dotyczy bowiem kwestii

odrzucenia odwołania i problematyki liczenia terminu do wniesienia odwołania, co jest

zagadnieniem szczególnie istotnym dla prawidłowego funkcjonowania środków

ochrony prawnej na gruncie ustawy Pzp. Prezes Urzędu nie zajmuje stanowiska

odnośnie zarzutów odwołania, ograniczając skargę do kwestii systemowej – tj. oceny

prawidłowości odrzucenia odwołania w nin. sprawie

_____________________________________________________________________________________________________

5. Informacje z otwarcia także o nieotwartych ofertach.

Ostatni wniosek z opinii UZP to istnienie obowiązku informacyjnego Zamawiającego zamieszczenia informacji także nt ofert których Zamawiający nie był w stanie otworzyć z przyczyn technicznych w wyznaczonym terminie otwarcia.