W związku ze zbliżającym się terminem wejścia wżycie przepisów Pzp obligujących do elektronizacji procesu udzielania zamówienia o wartościach powyżej progów unijnych znaczna ilość zamawiających staje przed pytaniem czy aby uniknąć stosowania w postępowaniu nowych regulacji wystarczające będzie samo wysłanie ogłoszenia do publikacji w DzUUE czy też wszczęciem postępowania

Zgodnie z przepisem międzyczasowym do postępowań wszczętych a nie zakończonych przed dniem wejścia w życie nowelizacji czyli aktualnie 18.10.2018r. znajdą zastosowanie przepisy dotychczasowe a więc w szczególności forma pisemna oferty a nie elektroniczna.

 

Odpowiedzi na to pytanie dostarcza lektura definicji legalnej postępowania o zamówienie publiczne z art. 2 Pzp zgodnie z którą :

postępowaniu o udzielenie zamówienia – należy przez to rozumieć postępowanie wszczynane w drodze publicznego ogłoszenia o zamówieniu lub przesłania zaproszenia do składania ofert albo przesłania zaproszenia do negocjacji w celu dokonania wyboru oferty wykonawcy, z którym zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego, lub – w przypadku trybu zamówienia z wolnej ręki – wynegocjowania postanowień takiej umowy;

Zatem nie jest wszczęciem a tym samym datą wszczęcia postępowania data skierowania ogłoszenia w celu jego publikacji do organu publikacyjnego czyli w omawianym przypadku Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Dodatkowo, jak wskazuje art. 7d Pzp zamieszczenie ogłoszeń w sposób, określony w ust. 5, w zakresie ogłoszeń podlegających obowiązkowi publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, oraz ogłoszeń, o których mowa w ust. 7c, nie może nastąpić przed ich publikacją w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo upływem 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej.

 

To zaś w praktyce oznacza, że nie jest dopuszczalne aby opublikować na stronie internetowej czy też na tablicy ogłoszeń takiego ogłoszenia w dacie wysyłania go do publikacji w DzUUE.

Potwierdzają to jednolite wyniki kontroli Prezesa UZP, przykładowo:

KU/149/17/DKZP

 

Zgodnie z dyspozycją art. 11 ust. 7d ustawy Pzp, zamieszczenie ogłoszeń w sposób określony w ust. 5, w zakresie ogłoszeń podlegających obowiązkowi publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, oraz ogłoszeń, o których mowa w ust. 7c, nie może nastąpić przed ich publikacją w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo upływem 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej. Natomiast stosownie do art. 11 ust. 7c ustawy Pzp zamawiający może dodatkowo zamieścić ogłoszenie w inny sposób niż określony w ust. 1, w szczególności w prasie o zasięgu ogólnopolskim. W tym miejscu zauważyć należy, że przepis art. 11 ust. 7d ustawy Pzp stanowi implementację do prawa krajowego przepisu art. 72 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE. Stanowi on, że ogłoszeń, o których mowa w art. 67-70, oraz informacji w nich zawartych nie można publikować na poziomie krajowym przed publikacją na mocy art. 71. Niemniej jednak publikacja na poziomie krajowym może tak czy inaczej mieć miejsce, gdy podmioty zamawiające nie zostały powiadomione o publikacji w terminie 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia zgodnie z art. 7.

(…) Brzmienie i cel przepisu art. 72 ust. 1 dyrektywy są jednoznaczne. Celem tym jest zapewnienie pierwszeństwa publikacji ogłoszeń na poziomie unijnym. Powyższe ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia poszanowania zasady równego traktowania wykonawców, również na poziomie całej Unii. Skutek ten nie zostałby zapewniony, gdyby na poziomie krajowym treść ogłoszenia była publikowana wcześniej niż w oficjalnym unijnym publikatorze. Nie ulega także wątpliwości, że art. 72 dyrektywy dotyczy wszystkich ogłoszeń krajowych, o czym świadczy nie tylko jego brzmienie ale i tytuł przepisu „publikacja na poziomie krajowym”.

Chcąc zatem zapewnić osiągnięcie celu i brzmienia art. 72 ust. 1 dyrektywy należy wykładać przepis art. 11 ust. 7d Pzp w ten sposób, że zakaz publikacji ogłoszeń przed dniem publikacji ich w Dzienniku Urzędowym Unii (lub upływem 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia) dotyczy wszystkich bez wyjątku ogłoszeń publikowanych na poziomie krajowym, zarówno ogłoszeń dobrowolnych jak i ogłoszeń obowiązkowych, w tym ogłoszeń z art. 40 ust. 1 Pzp.

 

Wobec powyższego należy wskazać, że zamieszczając na stronie internetowej oraz w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie zamawiającego (tj. w inny sposób niż w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej) ogłoszenie o zamówieniu przed ich publikacją w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo przed upływem 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej zamawiający dopuścił się naruszenia art. 11 ust. 7d ustawy Pzp.

 

Podsumowując datą wszczęcia postępowania o zamówienie publiczne będzie zatem publikacja ogłoszenia w DzUUE (względnie o ile Zamawiający skorzysta z takiej możliwości opublikowanie ogłoszenia z upływem 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia). Nie jest zatem wszczęciem postępowania o wartości powyżej progów unijnych samo wysłanie ogłoszenia.

 

 

UZP w dniu 29.10 potwierdził to stanowisko:

https://www.uzp.gov.pl/aktualnosci/elektronizacja-zamowien-publicznych.-moment-wszczecia-postepowania-a-ustalenie-wlasciwego-stanu-prawnego.