Doczekaliśmy się dosyć odważnej opinii UZP (poniżej podsumowanie):

 

wysyłając ogłoszenie do TED zamawiający nie wszczął postępowania

– wszczęciem wg starej Pzp było zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu na www zamawiającego

– zgodne z Pzp było zamieszczenie ogłoszenia na www dopiero po publikacji w TED lub 48 godzin

– ale…. wg UZP o ile zamawiający np w Sylwestra (z naruszeniem Pzp) zamieścił na www ogłoszenie o zamówieniu to mimo że publikacja w TED nastąpiła po 1.01. to wszczął z naruszeniem ale jednak postępowanie na starych przepisach.

 

Poniżej opinia UZP (fragmenty kursywą treść opinii UZP pozostałe  – komentarz własny)

Do postępowań wszczętych i niezakończonych przez 1.01.2021 mają zastosowanie dotychczasowe przepisy.

 

W przypadku postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r., zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych, stosuje się przepisy dotychczasowe, tj. przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej także jako ustawa Pzp2004).

 

Wszczęcie przetargu nieograniczonego – zamieszczenie ogłoszenia na www

 

Dla stwierdzenia, że do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego znajdą zastosowanie przepisy ustawy Pzp2004, koniecznym jest ustalenie, iż postępowanie takie zostało wszczęte przed dniem 1 stycznia 2021 r.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy Pzp2004 postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego zamawiający wszczynał zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu na stronie internetowej.

Tym samym, możliwość prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie ustawy Pzp2004, istnieje w odniesieniu do postępowań, w których ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone na stronie internetowej najpóźniej w dniu 31 grudnia 2020r.

 

Ale możliwość zamieszczenia ogłoszenia na www od publikacji w TED lub 48 godzin…

 

Mając na uwadze, że zgodnie z art. 11 ust. 7d ustawy Pzp2004, zamieszczenie ogłoszenia na stronie internetowej nie mogło nastąpić przed jego publikacją w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo upływem 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej, należy przyjąć że wszczęcie postępowania w roku 2020 mogło mieć miejsce w sytuacji gdy najpóźniej w dniu 31 grudnia 2020r. nastąpiła publikacja ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub upłynęło 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej.

 

Ogłoszenie wysłane w Sylwestra ale decyduje data zamieszczenia na www.

 

Również w stosunku do postępowań, w których ogłoszenie o zamówieniu zostało przekazane do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej i jednocześnie zamieszczone na stronie internetowej najpóźniej w dniu 31 grudnia 2020r., ale jego publikacja w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nastąpiła po dniu 31 grudnia 2020r., zastosowanie znajdą przepisy dotychczasowej ustawy Pzp.

Powyższe wynika z faktu, że moment wszczęcia postępowania – wyznaczała w ustawie Pzp2004 – data zamieszczenia przez zamawiającego ogłoszenia o zamówieniu na stronie internetowej.

A zatem doszło do wszczęcia postepowania w myśl przepisów ustawy Pzp2004, gdy ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone na stronie internetowej najpóźniej w dniu 31 grudnia 2020r.

 

Zamawiający zamieszczając ogłoszenie na www naruszał ustawę ale wszczynał postępowanie.

 

Należy jednak pamiętać, że zamawiający zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu na stronie internetowej przed jego publikacją w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo przed upływem 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej naruszał przepis art. 11 ust. 7d ustawy Pzp2004.

Reasumując w takim wypadku doszło do wszczęcia postępowania w myśl przepisów ustawy Pzp2004 z jednoczesnym naruszeniem przepisu art. 11 ust. 7d tej ustawy.

 

Ogłoszenie wysłane w Sylwestra ale bez zamieszczenia w 2020 na www

(np. wysłanie ogłoszenia 31.12.2020, publikacja w TED 4.01.2021 i zamieszczono na www 4.01.2020)

 

Z odmienną sytuacją będziemy mieli do czynienia, gdy ogłoszenie o zamówieniu zostało przekazane do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej najpóźniej w dniu 31 grudnia 2020r., ale jego publikacja w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nastąpiła po tej dacie, i równocześnie ogłoszenie o zamówieniu zostało przez zamawiającego zamieszczone na stronie internetowej po dniu 31 grudnia 2020 r.

 

 W takim przypadku nie doszło do wszczęcia postępowania w myśl przepisów ustawy Pzp2004.

Nie dokonano bowiem czynności wszczynającej postępowanie, to jest nie zamieszczono ogłoszenia na stronie internetowej.

Nie doszło także do wszczęcia postępowania w oparciu o przepisy ustawy Pzp2019, obowiązującej od dnia 1 stycznia 2021r., gdyż w myśl tych przepisów postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego o wartości zamówienia równej lub przekraczającej progi unijne wszczyna się, co do zasady poprzez przekazanie ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (art. 130 ust. 1 ustawy Pzp). Do wszczęcia postępowania w myśl przepisów ustawy Pzp2019, obowiązującej od dnia 1 stycznia 2021 nie mogło zatem dojść w sytuacji przekazania ogłoszenia do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej przed tą datą, z uwagi na moment dokonywania czynności przekazania przypadający na datę przed wejściem w życie ustawy Pzp2019.

Reasumując w takiej sytuacji nie można uznać aby doszło do wszczęcia postępowania w rozumieniu przepisów ustawy Pzp2004 obowiązującej do dnia 31 grudnia 2020 r. (zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu po 31 grudnia 2020 r.), ani też przepisów ustawy Pzp2019 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2021 (przekazanie ogłoszenia do DUUE przed 1 stycznia 2021 a więc przed datą obowiązywania ustawy Pzp2019).

W takim przypadku za zasadne należałoby uznać zamieszczenie przez zamawiającego na stronie internetowej informacji, że ogłoszenie o wskazanym numerze przesłane do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej nie zainicjowało postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Interpretacja na dzień 8 stycznia 2021 r.

Warto przypomnieć sobie poprzednią opinię UZP w 2018 r. w tej samej sprawie (w związku z elektronizacją przetargów unijnych)
a w niej czytamy:
Tym samym, możliwość prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
o wartości równej lub przekraczającej progi unijne według stanu prawnego obowiązującego
do dnia 17 października br., istnieje w odniesieniu do postępowań, w których publikacja
ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku UE nastąpiła najpóźniej w dniu 17 października 2018 r.
lub w których, po upływie 48 godzin od otrzymania potwierdzenia przekazania ogłoszenia do
Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, zamieszczono ogłoszenie w miejscu publicznie
dostępnym, w siedzibie zamawiającego lub na stronie internetowej – najpóźniej w dniu
17 października 2018 r.
W przypadku niedochowania powyższego terminu zamawiający zobowiązani są do stosowania
pełnej komunikacji elektronicznej w postępowaniach o wartości równej lub przekraczającej
progi UE. W sytuacji gdy w specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie wskazano,
iż komunikacja zamawiającego z wykonawcami odbywać się będzie wyłącznie za pomocą
środków komunikacji elektronicznej, zamawiający mają możliwość, zgodnie z art. 38 ust. 4
ustawy Pzp, dokonać jej zmiany przed terminem składania ofert.