Sejm RP uchwalił ustawę o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw, tzw. Tarczę antykryzysową 4.0
Projekt wprowadza kilka zmian przepisów dotyczących zamówień publicznych wśród nich:
- Wystarczająca publikacja ogłoszenia na www zamawiającego. Koniec zamieszczania ogłoszeń przetargowych na tablicach ogłoszeń.
Zmiana spowoduje, że poza obowiązkową publikacją ogłoszenia w oficjalnym publikatorze takim jak Biuletyn Zamówień Publicznych czy Dzienniku Rzędowym Unii Europejskiej wystarczająca będzie publikacja ogłoszenia o przetargu na stronie internetowej zamawiającego.
Aktualnie obowiązujące regulacje są już całkowicie anachroniczne i powinny być zmienione już dawno temu. Elektronizacja postępowań i obowiązki publikacji zarówno ogłoszenia o zamówieniu jak i pełnej dokumentacji przetargowej na stronie internetowej spowodowały że tablica ogłoszeń stała się całkowitym reliktem przeszłości. Już kilka lat temu pojawiła się interpelacja poselska w tej sprawie z trafną argumentacją – należy zlikwidować obowiązek publikacji ogłoszeń w miejscach publicznie dostępnych w siedzibach zamawiających ponieważ najczęściej jedyną osoba która je czyta jest osoba która je zawiesza na tablicy. Nie sposób nie zgodzić się z tą argumentacją. Po wejściu w życie przepisów wystarczy zatem oficjalny publikator oraz strona www. Z pewnością zamawiający tą zmianę odnotują jako pozytywną i usuwającą zbędą biurokrację. Dodatkowo aktualnie kiedy urzędy były zamknięte lub z ograniczoną dostępnością w związku z epidemią publikacja ogłoszeń na niedostępnych tablicach była tym bardziej nieracjonalna.
- Pracownicze plany kapitałowej bez Pzp – tylko poniżej progów unijnych.
Aktualne przepisy Pzp przewidują całkowite zwolnienie z obowiązku z stosowania ustawy do umów z zakresu prawa pracy, w tym umów o zarządzanie pracowniczymi planami kapitałowymi, o których mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz. U. poz. 2215). Nowa ustawa Pzp która będzie obowiązywała od 1 01.2021r. wskazuje jedynie na bak obowiązku stosowania Pzp do umów z zakresu prawa pracy. Jednak skoro aktualne Pzp wskazuje, że umowy dotyczące PPK należą do kategorii umów z zakresu prawa pracy, wniosek jest prosty – Nowa Pzp nie przewiduje stosowania procedur do zawarcia takich umów (nie ma przy tym ograniczenia wartościowego).
Tym bardziej zastanawia przepis na podstawie którego wprowadza się w Tarczy, w zakresie Nowego Pzp, zmianę zgodnie z którą wyłączenie stosowania Pzp dotyczyć będzie tylko zamówień o wartościach poniżej progów unijnych, zatem powyżej progów unijnych a contrario wyłączenie nie będzie obowiązywało i koniecznością stanie się stosowanie ustawy do wyboru wykonawcy. Powyższe będzie tym bardziej trudne ponieważ ustawa o PPK określa specyficzny tryb wyboru takiego wykonawcy, który jest całkowicie inny niż zasady udzielania zamówień publicznych. Zgodnie z art. 7 ust 3 ustawy o PPK – podmiot zatrudniający, w porozumieniu z zakładową organizacją związkową działającą w tym podmiocie zatrudniającym, wybiera instytucję finansową, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK. Wyboru dokonuje się w szczególności na podstawie oceny proponowanych przez instytucje finansowe warunków zarządzania środkami gromadzonymi w PPK, ich efektywności w zarządzaniu aktywami oraz posiadanego przez nie doświadczenia w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi. Wyboru dokonuje się mając także na uwadze najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych
- Obowiązek zmian umowy przetargowej
Aktualnie obowiązujące regulacje dotyczące dokonywania zmian umów o zamówienie publiczne w związku z COVID z jednej strony są chwalone za elastyczność z drugiej przedsiębiorcy zarzucają tym przepisom że nadal są zdani na łaskę zamawiających i nie mają żadnych roszczeń o dokonanie zmian ponieważ decyzja w sprawie ich wprowadzenia jest w uznaniu zamawiającego.
Aktualny projekt ustawy ma na celu zmianę tej sytuacji i zasadniczo ma obligować do wprowadzania zmian. Czy jednak udało się to osiągnąć?
Nowe przepisy w zakresie zmian umów w związku z COVID mają być skorygowane w ten sposób, że w przypadku gdy zamawiający, po stwierdzeniu, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19 wpływają na należyte wykonanie umowy, w uzgodnieniu z wykonawcą ma dokonać zmian umowy. W sytuacji zaś gdy zamawiający stwierdza, że okoliczności te mogą wpłynąć na należyte wykonanie umowy, może dokonać zmiany umowy.
Z jednej strony mamy zatem do czynienia z regulacją która w przypadku ustalenia bezpośredniego związku przyczynowo-skutkowego między epidemią a wykonaniem umowy przez wykonawcę ma zobowiązywać do zmian umowy, z drugiej pytanie czy będzie to podstawa do roszczenia dla wykonawcy o taką zmianę. Dodatkowo należy podkreślić że przepisy porozumieniu stron pozostawiają sam sposób dokonania zmiany umowy. Przepis wskazuje że zmiana jest dokonywana w uzgodnieniu z wykonawcą co jest oczywiste skoro zmiany umów, także tych o zamówienie publiczne, wymagają akceptu obu stron.
- Zakaz nakładania i potrącania kar umownych i zaspokojenia z zabezpieczenia należytego wykonania umowy
Przepisy wprowadzają dla zamawiających czasowy zakaz dokonywania potrąceń kar umownych z wynagrodzenia wykonawcy lub innych wierzytelności oraz zaspokojenia z zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Warunkiem niedokonywania potrąceń ma być wyłącznie zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono karę, które nastąpiło w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii. Zgodnie z projektem zakaz ten ma obowiązywać w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii w związku z COVID-19, i przez 90 dni od dnia odwołania stanu, który obowiązywał jako ostatni.
Jednocześnie bieg terminu przedawnienia roszczeń zamawiającego, o których mowa powyżej oraz terminu ważności zabezpieczenia należytego wykonania umowy nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu zaś upływ tych terminów, może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 120 dni od dnia odwołania ostatniego z powyższych stanów.
- Żądanie wadium nieobowiązkowe- także powyżej progów unijnych
Aktualnie obowiązujące przepisy dla zamówień publicznych o wartościach powyżej progów unijnych zobowiązują zamawiających do wymagania wniesienia wadium. Co prawda wadium jest zwracane wykonawcom po wyborze oferty najkorzystniejszej lub w przypadku wybranego wykonawcy po zawarciu umowy, jednak z pewnością jest dodatkowym obciążeniem dla przedsiębiorców, często niebagatelnym. Dodatkowo utrzymująca się epidemia nie sprzyja szybkiemu rozstrzyganiu przetargów przez zamawiających a wykonawcy zmuszeni są, chcąc mieć szansę na wygraną, do przedłużania ważności wadiów, zazwyczaj o dodatkowe 60 dni. To zaś generuje z jednej strony dodatkowe nieuzględnione w cenie oferty koszty, po drugie, blokuje limit gwarancji wadialnych wykonawców co powoduje że nie mogą ubiegać się o kolejne przetargi.
Zamawiający dotychczas nie mógł zrezygnować z obowiązku żądania wadium w przetargach o wartościach powyżej progów unijnych chociaż mógł ciężary jakie ponoszą w tym zakresie wykonawcy zminimalizować obniżając wysokość wymaganego wadium.
Aktualnie Pzp mówi o wysokości wadium ustalanym w relacji do wartości zamówienia na poziomie nie większym niż 3% wartości szacunkowej zamówienia netto. Zatem przepisy ograniczają wyłącznie górną granicę wymaganego wadium nie określając dolnego poziomu. To oznacza, że nawet przy dzisiejszych przepisach możliwe byłoby wymaganie wadium symbolicznego np. w wysokości 1 zł. Skoro tak, to nie jest uzasadnionym sztywne utrzymywanie wymogu żądania wadium w dużych przetargach. Po zmianie już bez, sztucznych zabiegów możliwe będzie po prostu odstąpienie do wymagania wadium.
Oczywiście decyzja w tym zakresie będzie pozostawiona uznaniu zamawiającego tak więc nadal o ile zamawiający zdecyduje się na wymaganie wadium będzie to możliwe. Z pewnością należy pamiętać że wadium pełni rolę dyscyplinującą wykonawców np. w przypadku uzupełniania oświadczeń, dokumentów czy też pełnomocnictw jak również w przypadku uchylania się przez wykonawcę od zawarcia umowy o zamówienie publiczne tak więc każdorazowo to sam zamawiający będzie decydował o tym czy wadium żądać czy też nie.
- Niższe zabezpieczenie należytego wykonania umowy
Obecne przepisy wskazują na uprawnienie zamawiającego wymagania wniesienia przez zawarciem umowy przez wybranego wykonawcę zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Decyzja o wymaganiu zabezpieczenia jest w każdym przypadku decyzją fakultatywną zamawiającego. W przypadku podjęcia decyzji o żądania wniesienia zabezpieczenia przepisy określają jego dopuszczalną wysokość na poziomie od 2 do 10 % ceny ofertowej. Dosyć częsta jest praktyka zamawiających którzy korzystając z przysługujących uprawnień żądają zabezpieczenia w niebagatelnej kwocie 10% ceny ofertowej .W dodatku zwrot zabezpieczenia po upływie rękojmi (często zrównywanej czasowo z gwarancją) blokuje wykonawców i ich środki finansowe czy też możliwości kredytowe na długi czas. Oczywiście sami zamawiający za to zabezpieczenie płacą w cenie oferty jednak aktualnie duże kłopoty finansowe przedsiębiorców powodują, że część z nich widząc zabezpieczenie wymagane na maksymalnym 10% poziomie rezygnują z udziału w przetargu ze szkoda dla konkurencyjności i zamawiającego.
Zmiana w zakresie zabezpieczenia polega na zastosowaniu już dziś regulacji Nowego Pzp które będzie obowiązywało od 2021r. Zasadniczo maksymalny dopuszczalny limit zabezpieczenie będzie obniżony do 5% przy czym w wyjątkowych przypadkach będzie mógł być na poziomie 10% jednak w takim przypadku będzie to dopuszczalne wyłącznie gdy jest to uzasadnione przedmiotem zamówienia lub wystąpieniem ryzyka związanego z realizacją zamówienia, co zamawiający opisał w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Przepisy dopuszczają także zwrot częściowy zabezpieczenia po częściowym wykonaniu przedmiotu zamówienia przez wykonawcę – rozwiązanie takie nie obowiązuje w aktualnym Pzp. Po zmianie będzie to dozwolone jako uprawnienie zamawiającego które o ile wystąpi będzie musiało być przewidziane w SIWZ.
7.Płatności w częściach/zaliczki
Nowe przepisy będą dotyczyły wyłączenie umów powyżej 12 miesięcy obowiązywania. W takim przypadku zamawiający będzie mógł dokonać wyboru – płacić ma wykonawcy wynagrodzenie w częściach, po wykonaniu części umowy lub udzielać zaliczki na poczet wykonania zamówienia. Procedura ma być obligatoryjna a jedynie decyzję w sprawie wyboru wariantu pozostawia się zamawiającym.
Przepisy w zależności od stosowanego mechanizmu wskazują, że:
– zamawiający określać ma w umowie procent wynagrodzenia wypłacanego za wykonanie poszczególnych jej części a jednocześnie procentowa wartość ostatniej części wynagrodzenia nie może wynosić więcej niż 50% wynagrodzenia wykonawcy – aktualnie obowiązujący art. 143a ust 3 Pzp przewiduje, że zamawiający może wskazać w SIWZ procentową wartość ostatniej części wynagrodzenia, która nie może wynosić więcej niż 10% wynagrodzenia,
– zaliczka według nowych przepisów nie może być mniejsza niż 5% wysokości wynagrodzenia wykonawcy – aktualnie takich limitów w Pzp nie ma.
Dodatkowo przepisy modyfikują aktualny art. 143a ust 1 Pzp zgodnie z którym w przypadku umów powyżej 12 miesięcy w przypadku wynagrodzenia należnego wykonawcy w częściach – warunkiem zapłaty części należnego wynagrodzenia za odebrane roboty jest przedstawienie dowodów zapłaty wymagalnego wynagrodzenia podwykonawcom i dalszym podwykonawcom. Zgodnie ze zmianą zamawiający może wskazać w SIWZ procentową wartość ostatniej części wynagrodzenia, która nie może wynosić więcej niż 50% wynagrodzenia wykonawcy.
Zostaw komentarz