Od długiego czasu w postępowaniach o zamówienie publiczne przedsiębiorcy mieli ograniczoną możliwość posługiwania się elektronicznymi dokumentami w zakresie zaświadczenia właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych potwierdzającego, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert.

W przypadku posługiwania się takimi dokumentami wygenerowanymi samodzielnie przez przedsiębiorcę za pomocą systemu teleinformatycznego ZUS w przetargach, zamawiający dotychczas (co sankcjonowała część składów KIO) wykluczali wykonawców z postępowań (po wezwaniu do uzupełnienia dokumentów).

Problemem była forma tych zaświadczeń – wydruk samodzielny z systemu – dokument był podpisany bezpiecznym podpisem ale już jego wydruk i poświadczanie za zgodność z oryginałem powodował, że część składów orzekających Izby uznawała że nie jest to ani oryginał (ten jest podpisany bezpiecznym podpisem który oczywiście „znika” przy wydruku) ani nie jest to kopia – skoro nie odzwierciedla oryginału – bo na kopii brak podpisu pracownika ZUS.

Dopiero w wyniku nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych zrównano wydruk z systemu informatycznego z dokumentami wystawianymi

Zgodnie z art. 1 pkt 12 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2017 poz. 1027), dodano art. 50 ust 4a-4c  ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w brzmieniu:

4a. Zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek oraz decyzje o odmowie wydania zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek wydane przez Zakład w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym mogą być wykorzystywane w formie wydruku przez płatnika składek, który je uzyskał.

4b. Zakład umożliwia weryfikację zaświadczenia lub decyzji, o których mowa w ust. 4a, przez udostępnioną przez Zakład stronę internetową, po podaniu: 1) danych identyfikujących zaświadczenie albo decyzję;
2) typu identyfikatora płatnika składek i jego numeru;
3) daty wydania zaświadczenia lub decyzji.

4c. Wydruki, o których mowa w ust. 4a, mają moc zrównaną z mocą dokumentów wydawanych przez Zakład, jeżeli zawierają dane, o których mowa w ust. 4b, umożliwiające ich weryfikację w sposób określony w tym przepisie.”

Podsumowując od 13 czerwca 2017 r. (data wejścia w życie powyższych zmian) wykonawcy mogą składać dla wykazania braku fakultatywnej podstawy wykluczenia z postępowania z art. 24 ust. 5 pkt 8 Pzp wydruk z systemu teleinformatycznego ZUS a dokument taki jest traktowany jak oryginał.