Nowelizacja ustawy Pzp z lipca 2016r. dokonała kilku istotnych zmian w ogłoszeniach o zamówieniach publikowanych w DzUUE o których należy pamiętać. Część z nich ma istotne znaczenie i niedostosowanie się do nowych regulacji może grozić Zamawiającemu poważnymi konsekwencjami (dla postępowań współfinansowanych z korektami finansowymi włącznie).

 

Do najważniejszych z nich można zaliczyć:

 

  1. Brak możliwości (poza tzw zamówieniami z zakresu obronności i bezpieczeństwa) zamieszenia ogłoszenia o zamówieniu na stronie internetowej Zamawiającego przed datą jego oficjalnej publikacji w oficjalnym publikatorze tj DzUUE (Pzp przed nowelizacja taką możliwość przewidywała – przepis zakazywał jedynie zamieszenia ogłoszenia na stronie internetowej Zamawiającego przed data jego wysłania do publikacji). Zamawiający nadal praktykują dotychczasowe obecnie niedopuszczalne zasady w zakresie sekwencji czynności przy publikacji ogłoszeń. Generalnie celem nowej regulacji jest niefaworyzowanie krajowych wykonawców przed pozostałymi unijnymi w zakresie dostępu do informacji o postępowaniu.

 

  1. Uzupełniono minimalną zawartość ogłoszenia o zamówieniu (art. 41 Pzp pkt 7a Pzp) aktualnie elementem obowiązkowym takiego ogłoszenia jest wykaz oświadczeń oraz dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia. Zamawiający nadal bardzo często z naruszeniem Pzp w ogłoszeniu jedynie odsyłają do dokumentów (SIWZ) w których takie informacje nt listy dokumentów podmiotowych znajdują się.

 

  1. Zmianie uległy wzory ogłoszeń w DzUUE (nadal istotna część publikowanych ogłoszeń jest publikowana na nieobowiazujących już formularzach – aktualne wzory reguluje: Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1986 z dnia 11 listopada 2015 r. ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 842/2011. Pomimo komunikatów UZP o konieczności zmian w profilu SIMAP nadal znakomita część zamawiających nie zaktualizowała wzorów ogłoszeń.

 

  1. Zgodnie z dyspozycją art. 41 pkt 9 ustawy Pzp ogłoszenie o zamówieniu zawiera co najmniej kryteria oceny ofert i ich znaczenie.

Waga powyższej informacji jest na tyle istotna dla potencjalnych wykonawców, że jej brak może skutkować, zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówienia, koniecznością wymierzenia korekty finansowej w oparciu o wskaźnik nr 12 – „Brak pełnej informacji o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub kryteriach oceny ofert”.

Zgodnie z opisem ww. wskaźnik może mieć zastosowanie m.in. w przypadku naruszenia art. 41 ust. 9 polegającego na nieumieszczeniu w ogłoszeniu przekazanym do UPUE lub ogłoszeniu o zamówieniu opublikowanym w BZP opisu kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu dokonywania oceny ofert.

W świetle powyższych informacji pojawiają się wątpliwości dotyczące oceny sytuacji, w której w ogłoszeniu o zamówieniu przekazanym UPUE zamawiający zaznacza wyłącznie opcję „Cena nie jest jedynym kryterium udzielenia zamówienia; wszystkie kryteria są wymienione tylko w dokumentacji zamówienia” nie wskazując jednocześnie, w oparciu o jakie kryteria będzie dokonywana ocena ofert i jaka będzie ich waga.

W analogicznej sytuacji jak powyższa sytuacji, w jednej z kontroli uprzednich, Prezes Urzędu Zamówień Publicznych stwierdził naruszenie art. 41 ust. 9 ustawy Pzp. Mając na uwadze ewentualne konsekwencje ww. naruszenia IZ RPO WP zaleca umieszczanie w ogłoszeniu o zamówieniu przekazywanym UPUE pełnej informacji o kryteriach oceny ofert wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów poprzez wybór w sekcji II.2.5) opcji „Kryteria określone poniżej” oraz wypełnienie stosownych pól.

Ewentualnie, w sytuacji zaznaczenia opcji „Cena nie jest jedynym kryterium udzielenia zamówienia; wszystkie kryteria są wymienione tylko w dokumentacji zamówienia” pełna informacja dotycząca rodzaju i znaczenia poszczególnych kryteriów powinna znaleźć się co najmniej w sekcji II.2.14 – tj. Informacje dodatkowe.